Vervoer Tanzania Kenia

Vervoer in Kenia en Tanzania

Wanneer je kiest voor een rondreis of diverse bouwstenen met Riksja Family Tanzania is het vervoer er vaak bij inbegrepen. Samen met een chauffeur reis je van highight naar highlight in een Toyota Minivan of Toyota Landcruiser. De chauffeur kent de weg, weet hoe hij het beste off road kan rijden en weet als geen ander hoe met het verkeer om te gaan. Want dat de infrastructuur en verkeersregels in Kenia en Tanzania anders zijn dan in Nederland staat vast.

 

Onze safari voertuigen in Tanzania en Kenia

In Kenia maken we gebruik van twee type safari voertuigen: een 4×4 Toyota minivan en een Toyota Landcruiser. Je zult merken dat vrijwel elke safari in Kenia wordt uitgevoerd in een 4×4 minivan. De minivans redden zich prima op de wat slechtere wegen. Ook wij bieden bij onze bouwstenen standaard vervoer aan met minivans. Dit omdat de huurprijs hiervan lager ligt dan het huren van een landcruiser en wij je hierdoor de beste prijs/kwaliteit kunnen bieden. Er is plaats voor maximaal zeven personen inclusief bagage, maar wij reizen met maximaal zes zodat je wat wat extra comfort en ruimte hebt.

Tijdens de gamedrives wordt het dak opengeklapt zodat je 360 graden zicht hebt. Voor ons is de 4×4 minivan ideaal voor safari’s door Kenia en doet zeker niet onder voor zijn wat stoerdere broer, de landcruiser. Deze kunnen wij ook, tegen een meerprijs van ongeveer veertig procent, als vervoer voor je inzetten tijdens de safari’s. Ook voor de landcruiser hanteren wij een maximum van zes personen. Een landcruiser staat natuurlijk wel stoer op je safarifoto’s en zeker wanneer je met een groepje vanaf vier personen reist is het het overwegen waard. Wil je graag met een landcruiser door Kenia reizen, laat het ons vooraf even weten.

In Tanzania worden al onze safari’s uitgevoerd door Toyota landcruisers.

Bagage

De bagage wordt deels achterin en deels op het dak vervoerd. We adviseren je daarom dan ook om met een rugzak of zachte tas te reizen in plaatse van een harde koffer die door de hobbelwegen veel sneller zal beschadigen.

Manier van reizen

Het maken van een safari door Kenia en Tanzania is wereldwijd enorm populair en wellicht hebben de mooie documentaires op National Geographic en Animal Planet hier hun steentje aan bijgedragen. De prijzen zijn hierdoor enorm gestegen en dit zal de komende jaren alleen maar toenemen. Met name de kosten van (privé) vervoer en toegangsprijzen voor de Nationale Parken (o.a. Masai Mara, Serengeti en Ngorongoro) zijn behoorlijk.

Reizen in kleine gezelschappen maakt een safari betaalbaar

Wil je een safari betaalbaar maken dan kun je dus het beste de kosten met meerdere mensen delen. Je kunt er dus voor kiezen om met vrienden en familie te reizen en dan stellen wij een individuele safari voor je samen.

 

Trein

Vind je het leuk om ook nog een stuk met de trein te reizen? Dat kan, tussen Nairobi en Mombasa, in Kenia. De trein is niet alleen een sneller, maar ook een duurzaam alternatief voor de reis met auto. In 1896 begonnen de Britten met de aanleg van een spoorlijn tussen Mombasa in Kenia en Kampala in Uganda. Dit om op een betere manier soldaten en goederen te vervoeren. En om een directe verbinding te hebben met het vruchtbare land rond het Victoria-meer. De bouw van deze spoorlijn kreeg al snel de bijnaam ‘Lunatic Express’, omdat de spoorlijn aangelegd werd over bergen, door valleien en moerassen, met wilde beesten die op de loer lagen. Tijdens de bouw (die vijf jaar duurde) kwamen er dan ook ongeveer 2.500 mensen om, door ongelukken, ziektes, agressieve krijgers en aanvallen van wilde dieren.

Na de onafhankelijkheid van Kenia (in 1963) werd de spoorlijn verwaarloosd. Zo deed de gemiddelde passagierstrein er in 2015 zo’n 24 uur over om van Nairobi naar Mombasa te rijden. Inmiddels is een nieuw traject aangelegd, naast het oude. China heeft flink geïnvesteerd in deze spoorlijn en de verbinding is beter en sneller. Bovendien reis je door afwisselende landschappen, heb je dus een ‘gratis’ safari met als kers op de taart uitzicht op de besneeuwde flanken van de Kilimanjaro. Niet alleen is alles nieuw en heb je een prachtig uitzicht, bovendien duurt de reis vijf uur. Wel zo fijn!